KONCERTY NA 50. IŃSKIM LECIE FILMOWYM

13 sierpnia (niedziela), godz. 22.00
MAŁE INSTRUMENTY GRAJĄ MUZYKĘ DO FILMÓW DOMOWYCH BOHDANA KOWALSKIEGO
Kino Morena

Małe Instrumenty to grupa artystyczna koncentrująca się na poszukiwaniach dźwiękowych w sferze profesjonalnych instrumentów o niewielkich rozmiarach, dźwiękowych zabawek, kuriozalnych wynalazków muzycznych i całej masy drobiazgowych przedmiotów wydających dźwięki. W ten sposób konstruowana muzyka eksponuje niepowtarzalny charakter barw, czasem piękny i kunsztowny, czasem zaskakujący i odkrywczy, a czasem ujawnia ułomności brzmienia i cieszy ograniczeniami.

Liderem grupy jest Paweł Romańczyk – muzyk, kompozytor, który od 2006 roku rozwija poszukiwania w dziedzinie nietypowych źródeł dźwięku. Jest autorem muzyki do filmów, spektakli teatralnych. Buduje własne instrumenty, konstrukcje grające, tworzy instalacje dźwiękowe. W 2010 roku opublikował pierwsze opracowanie historii toy piano. W 2013 napisał podręcznik „Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi” wydany wraz z albumem Małych Instrumentów „Samoróbka”, poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych.



16 sierpnia (środa), godz. 22.00
NO TALENTSTRIBUTE TO KING CRIMSON I ROCK’N ROLL LAT 70.
Scena przy klubie festiwalowym

50 lat temu kiedy powstawało Ińskie Lato Filmowe, na światowej scenie swoje triumfy odnosiły najlepsze zespoły rockowe w historii gatunku. Swoje nowe płyty wydali Rolling Stones, Led Zeppelin, Black Sabbath czy chociażby Pink Floyd z kultowym „Dark Side Of The Moon”.  W listopadzie 1973 roku został założony AC/DC, swoją pierwszą płytę wydał zespół Queen, a zespół King Crimson był u szczytu swoich formalnych eksperymentów. W Polsce ukazały się dwie pierwsze płyty Czesława Niemena. Wkrótce za oceanem powstał zespół Ramones, który zwiastował falę punk rocka.

Na rocznicę naszego festiwalu chcielibyśmy przywołać muzyczny klimat tamtych czasów. Zaprosiliśmy do współpracy zespół No Talents (członkami zespołu są absolwenci łódzkiej filmówki), który przygotowuje specjalny muzyczny repertuar z muzyką z połowy lat 70. W jednym z trzech bloków oddamy hołd zespołowi King Crimson.  


17 sierpnia (czwartek), godz. 20.00
URODZINY BUDYNIA (Pogodno + goście, Ludojad, Chango gra Kilofa, Niedźwiedź i Koty z Księżyca)
Scena przy klubie festiwalowym

Druga edycja imprezy poświęconej pamięci Jacka „Budynia” Szymkiewicza – poety, autora tekstów i muzyka, który zmarł w 2022 roku. Podczas imprezy zagrają cztery zespoły, a w nich ponad 20 muzyków współpracujących w większości z Jackiem na przestrzeni blisko 30 lat.

Chango to zespół czterech doświadczonych muzyków, łączących elementy funku, jazzu, rocka i bluesa. Mówią o sobie, że „grają co chcą i jak chcą”. Stawiają na analogowe brzmienia, poruszając się w stylistyce z połowy ubiegłego wieku. CHANGO to czwórka muzyków znanych z występów na największych scenach w kraju i poza jego granicami. W 2021 roku Chango nagrało z Jackiem Szymkiewiczem płytę Ukryte do Wiadomości zawierającą 12 utworów m.in. „Czas”.

Ludojad

Zespół powstał z lawy i żwirku dla kotów w 1804 w Świnoujściu. Początkowo nazywał się Pele, ale szybko zmienił nazwę na M600. Jako M600 formacja zagrała 1 koncert w Watykanie kiedy to wspierała czarnoskórego kardynała Jojna Obebe w jego staraniach o objęcie urzędu Papieża. Wtedy to powstał ich pierwszy wielki hit „Papież Murzyn”. Jesienią 2010 Ludojad pojawił się w analogowym studio inżyniera Maćka Cieślaka gdzie w półtora dnia zarejestrował ok. 20 kompozycji i w ten sposób ustanowił nowy rekord płodności muzycznej. Później było już tylko gorzej.

Pogodno

Legendarna formacja rock’n rollowa wywodząca się ze Szczecina. Grupa wielokrotnie zmieniała skład i miejsce tworzenia. Osobą pozostającą od zawsze w składzie i jednocześnie łączącą całą historię grupy był Jacek Szymkiewicz pochodzący z Choszczna. Po pierwszym etapie działalności i nagraniu debiutanckiej płyty przez trio Szymkiewicz/Kubik/Sołtysik, a następnie wydanej w Noff Records, oddziale Sony Music Entertainment Poland, „Sejtenik Miuzik & Romantik Loff” (Szymkiewicz/Pfeiff/Kozłowski/Macuk), zespół zaczął tworzyć w Mikołowie na Górnym Śląsku. Wtedy to Pogodno uformowało swój „big band”: Jacek Szymkiewicz (gitara i wokal), Ania Brachaczek (wokal), Hrabia Fochmann (gitara, klawisze, wokal), Michał Pleiff (gitara), Jarosław Kozłowski (perkusja) oraz Darek Sprawka i inni w sekcji dętej. Owocem współpracy tej grupy była płyta „Pogodno gra Fochmanna – Hajle Silesia” wraz z największym hitem zespołu – Orkiestrą. W tym składzie zostały także wydane albumy „Tequila” i „Pielgrzymka psów”.

Po śmierci Jacka Szymkiewicza zespół występuje okolicznościowo i pod różnymi składami w celu uczczenia pamięci artysty.

Niedźwiedź i Koty z Księżyca

„Niedźwiedź” czyli Bartosz Matuszewski z gitarami, samplerami i zespołem.  Tym razem w towarzystwie Aleksandry Gralińskiej (flet poprzeczny, głos), Cypriana Andersa (gitara, głos, synth, fx) oraz Tomasza Kubika z pierwszego składu Pogodno.  Lider debiutował w lokalnych eksperymentalno-jassowych składach końca lat 90-tych i przez lata liderował formacjom anTeny, LiN etc, a także pojawiał się w gorzowskich zespołach np. Żółte Kalendarze, Król (koncertowy) i innych.  Od lat współtworzy gorzowską scenę muzyczną wokół klubu Magnetoffon.


18 sierpnia (piątek), godz. 22.00
ROYBER TRIO – TRZASKA GRA SMARZOWSKIEGO
Scena przy klubie festiwalowym

Trio o roboczej nazwie ROYBER zostało powołane do życia przez Mikołaja Trzaskę, Macia Morettiego oraz Ola Walickiego, muzycy mieli okazję spotkać się kilka lat temu przy okazji reaktywacji grupy Łoskot. Jako trio zdecydowali się tworzyć i koncertować w październiku 2020 roku, kiedy to po raz pierwszy zagrali koncert w Elbląskiej Galerii El. Członków zespołu raczej nie trzeba bliżej przedstawiać, albowiem od lat “nad aktywnie” z całą swą intensywnością tworzą krajowe, muzyczne uniwersum, będąc filarami i za razem przodownikami w swoich szczególnych dziedzinach. Repertuar zespołu to głownie filmowa muzyka Trzaski, choć ostatnio pojawiają się wspólne kompozycje członków grupy, przeplatane, kwiecistymi kolektywnymi improwizacjami. Obecnie są na etapie tworzenia repertuaru będącego treścią pierwszej debiutanckiej płyty. Muzycy zagrają kompozycje własne i muzykę filmową, która pojawia się w filmach Wojciecha Smarzowskiego i nie tylko.

Mikołaj Trzaska – saksofonista, klarnecista basowy, kompozytor muzyki filmowej,  studiował sztuki piękne. Wyrósł na gruncie yassu – artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu krajowego jazzowego środowiska. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu – legendarnej Miłości oraz Łoskotu.

Macio Moretti – muzyk, grafik, filmowiec, ramiarz. Trzon formacji Mitch and Mitch. Muzyką para się nieprzerwanie od roku 1991. Przez trzydzieści lat udało mu się zagrać niepoliczalną ilość koncertów w wielu krajach europejskich i innych. Wystąpił na równie niepoliczalnej ilości festiwali krajowych i zagranicznych. Nagrał niepoliczalną ilość płyt z dużą ilością zespołów oraz muzyków z kraju i zagranicy. Zaprojektował niepoliczalną ilość okładek płytowych i plakatów. Jest laureatem policzalnej ilości nagród.

Olo Walicki – kontrabasista, kompozytor, producent. Twórca projektów OW Kaszebe, The Saintbox, Zespół Cieśni i Tańca. Gra muzykę improwizowaną, komponuje do spektakli teatralnych i do filmu. Związany ze środowiskiem trójmiejskich i warszawskich artystów sceny offowej.


19 sierpnia (sobota), godz. 21.30

WARSZAWSKA ORKIESTRA SENTYMENTALNA
Scena przy klubie festiwalowym

Warszawska Orkiestra Sentymentalna to zespół rozsmakowany w dawnych melodiach polskiej przedwojennej rewii i kabaretu. Piosenki i pieśni z repertuaru Adama Astona, Wiery Gran czy Mieczysława Fogga, aranżacje Henryka Warsa i Rostworowskiego, wykonania orkiestr Golda i Petersburskiego, Karasińskiego i Kataszka, nieustannie nas inspirują. Wzruszające walce, namiętne tanga, skoczne polki, porywające foxtroty, rumby i slow-foxy – wybieramy to co najlepsze wśród bogactwa sceny i ekranu dwudziestolecia i czasów powojennych, i wykonujemy zachowując styl i ponadczasowy urok tych melodii oraz dodając im odrobinę współczesnej wrażliwości muzycznej.